به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 
  • معرفی و اهداف آموزش های علمی - کاربردی

رشد و توسعه در جوامع مختلف، ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با آموزشهای تقاضا دارد، بدان معنی که آموزشها در راستای نیازهای جامعه شکل می‌گیرند.
بدین لحاظ سیر تحول و گردشگری تکاملی آموزش های علمی ـ کاربردی در ایران نیز، جدا از ساختار اجتماعی و فرهنگی و سرمایه ای و ... نمی باشد، زیرا آموزش‌های علمی ـ کاربردی، افزون بر اینکه امری فرهنگی، سرمایه گذاری در راه علمی کردن صنایع کشور و بکارگیری علم در صنعت نیز محسوب می‌شود.
پیش از انقلاب اسلامی، شرایط جامعه به گونه ای بود که نظام آموزش عالی در یک ارتباط منطقی با نیازهای جامعه قرار نداشت و لذا قسمت عمده ای از نیازهای تخصصی بخشهای کشاورزی، صنعتی و خدماتی و توسعه منابع انسانی، به ویژه در ارتباط با کاربرد علوم و فناوری از کاستی های فراوانی رنج می‌برد. به نظر می رسد به دلیل همین کاستی ها بود که دستگاههای اجرائی در راستای رفع نیازهای تخصصی خود، در کنار و به موازات تشکیلات رسمی و آموزش عالی کشور به تأسیس مراکز آموزشی وابسته به خود اقدام نمودند. بدون شک صرف هزینه های گزاف برای ایجاد دهها مرکز اموزش علمی ـ کاربردی وابسته به دستگاههای اجرائی، یک واقعیت است که از سالهای گذشته تا کنون ادامه داشته است و در مقابل، این سؤال نیز مطرح است که بازده این سرمایه گذاری چه بوده است و چه دستگاهی بر این آموزشها نظارت دارد؟
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مهمترین نهاد دولتی کشور در زمینه مدیریت، سیاستگذاری ونیز عرصه‌های اجرایی و عملیاتی فرهنگی کشور می‌تواند منشأ تحولات و رشد کشور در زمینه‌های فرهنگی و فکری مختلف باشد. یکی از راه‌های نیل به این مهم آموزش صحیح و مناسب نیروهای کیفی در عرصه های مختلف مورد نیاز در این عرصه می‌باشدکه نقش مهمی در بهیود عملکرد این وزارتخانه و نیل به اهداف والای جمهوری اسلامی داشته و موجبات شکوفایی و رشد مادی و معنوی جامعه را فراهم می‌سازد.

  هدف مرکز علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر، فراهم آوردن موجباتی است که با مشارکت نظارت و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تربیت نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز در بخشهای مختلف فرهنگی و     هنری کشور پرداخته شود. این مراکز به منظور توسعه آموزشهای عالی علمی ـ کاربردی و به قصد ارتقاع دانش و ایجاد مهارتهای لازم و تحریک استعدادهای نهفته در افراد تأسیس و بر ایجاد توانایی‌های لازم برای کاربرد علوم و تکنولوژی در عرصه فرهنگ و هنر در طیفی از مشاغل تأکید دارد، به نحوی که فارغ‌التحصیلان هر یک از این مراکز بتوانند برای کاری که به آنها در زمینه های فرهنگی و هنری محول می‌شود دانش و مهارت لازم را کسب کنند.

 

         اهداف آموزشهای علمی ـ کاربردی
     1-   تأمین نیروهای کیفی لازم در عرصه فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
     2-   ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه جانبه در گسترش اعتلای دانش و پژوهش در زمینه فرهنگ و هنر در کشور
3-   ارتقای شاخصهای کمی و کیفی آموزشهای کاربردی فرهنگی در جامعه
4-   فراهم سازی زیر بنای مناسب به منظور بکارگیری توان دانش آموختگان دوره های نظری در حل مسائل کاربردی
5- زمینه سازی زیربنای مناسب برای اجرای مهندسی فرهنگی در سطح کشور
  • گذشته و حال مراکز علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر

§                                 

سابقه برگزاری دوره های علمی ـ کاربردی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سال 1375 بر می‌گردد که در این سال مرکز آموزش عالی صنعت جهانگردی با جذب دانشجو در رشته های گشت، سفر و هتلداری با گرایش پذیرایی اقامتی و مرکز آموزش فیلمسازی با جذب دانشجو در رشته گریم شروع به کار نمود. در سال 1377 نیز مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وقت موافقت نامه‌ای را با یکی از مؤسسات فرهنگی و هنری به امضا رساند که در آن مجوز برگزاری 4 رشته در گروه آزمایشی فرهنگ و هنر در مقاطع کاردانی و کارشناسی دوره های ترمیک صادر و اجرا گردید و تا پایان سال 81 تعداد مراکز مجری به 10 مرکز رسید. پس از این اقدام دستگاههای اجرایی در تهیه و تدوین اساسنامه مربوطه اقدام و تلاش فراوان نمودند. در این راستا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور تجمیع کلیه فعالیتهای رسمی آموزش عالی علمی ـ کاربردی اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی ـ کاربردی فرهنگ و هنر وابسته به وزارت متبوع را بر اساس مجوز 211160 مورخ 23/3/79 به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رساند

تیرماه 1381 به عنوان نقطه عطفی در زمینه این مراکز به حساب می‌آید. زیرا با صدور مجوز از سوی دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی دوره های پودمانی علمی کاربردی در مقطع کاردانی نیز ازتاریخ مذکور توسط دستگاه متقاضی مرکز آموزش و نیروی انسانی وقت در چهار رشته امور فرهنگی روابط عمومی، مترجمی زبان انگلیسی و کتابداری و اطلاع رسانی شروع به کار نمود.

در حال حاضر بیش از 61.000 دانشجو در حوزه فرهنگ و هنر در مقاطع کاردانی و کارشناسی ترمیک و کاردانی پودمانی در 69 مرکز مشغول به تحصیل می‌باشند. این تعداد 13 واحد به عنوان واحدهای دولتی در تهران و 10 استان کشور فعالیت می‌نمایند و 56  واحد نیز به عنوان مراکز خصوصی در تهران و 8 استان کشور به عنوان مجری دوره های مذکور مشغول به فعالیت هستند. در ذیل آمار مراکز به تفکیک بیان گردیده است.